-
آرشیو :
نسخه بهار1404- جلد اول
-
کد پذیرش :
13003
-
موضوع :
حقوق بین الملل
-
نویسنده/گان :
| فهیمه طاهرلو، مهشیدسادات طبایی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
قرارداد حمل و نقل کالا یکی از مهمترین ابزارهای تجاری است که نقش کلیدی در تسهیل مبادلات بینالمللی ایفا میکند. در واقع دغدغه اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که قرارداد حمل و نقل کالا در نظام حقوقی ایران و فرانسه چه وجوه اشتراک و افتراقی دارد؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با منابع موجود کتابخانهای و با هدف بررسی تطبیقی مبانی قانونی و اصول حاکم بر قرارداد حمل و نقل کالا در حقوق ایران و فرانسه، ارائه پیشنهادهای اصلاحی بر اساس تجربیات فرانسه، و تحلیل نقاط قوت و ضعف هر دو نظام حقوقی در این زمینه انجام شده است. بر اساس یافته های پژوهش نظامهای حقوقی ایران و فرانسه در زمینه قرارداد حمل و نقل کالا اصول کلی مشابهی در خصوص حقوق و تعهدات طرفین و مسئولیتهای ناشی از نقض قرارداد دارند. با این حال، تفاوتهای قابل توجهی در مبانی مسئولیت وجود دارد؛ در ایران مسئولیت متصدی حمل و نقل بر اساس تئوری تقصیر استوار است و اثبات تقصیر بر عهده زیاندیده است، در حالی که در فرانسه تئوری خطر مبنای مسئولیت است و متصدی باید عدم تقصیر خود را اثبات کند. همچنین، قوانین مربوط به محدودیتهای مسئولیت در هر دو نظام وجود دارد، اما میزان و شرایط اعمال این محدودیتها متفاوت است. این تفاوتها نشاندهنده نیاز به اصلاحات در قوانین ایران برای همسویی بیشتر با استانداردهای بینالمللی است.
-
لیست منابع :
فهرست منابع الف) فارسی 1ـ شهبازی، شهباز و امیری، غلامحسین (1375)، نقش کرایه حمل در حمل و نقل بینالمللی، چ1، تهران کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی 2ـ آناهید، فاطمه و سمیرا مشاور (1403) ماهیت و مسئولیت متصدی حمل و نقل در حقوق ایران و فرانسه، اولین کنفرانس بین المللی حقوق، علوم سیاسی، سیاست اسلامی و فقه اسلامی. 3ـ تقی زاده، ابراهیم (1398) حقوق حمل و نقل زميني، هوايي و دريايي، چ5، تهران، انتشارات مجد. 4ـ تقی زاده، ابراهیم و افشین حیدری (1403)، حقوق حمل و نقل چند وجهی، چ1، تهران، انتشارات مجد. 5ـ جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1390) ترمینولوژی حقوق، چ11، تهران: گنجدانش. 6ـ خواجه زاده امیر (1395) تأثیر قراردادهای خصوصی بر مسئولیتمتصدی حملونقل جادهای کالا در حقوق تجارت ایران و کنوانسیون c.m.r، چ1، تهران، انتشارات مجد. 7ـ رضایی، مهدی (۱۴۰۳). تحلیل اختلافات پیچیده در قانون قراردادها میان ایران و فرانسه. اولین همایش بینالمللی پژوهش های نوین در مدیریت، حقوق، علوم انسانی و کارآفرینی. 8ـ رمضانی، عباس (1371). حقوق حمل و نقل دریایی، چ1، تهران: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. 9ـ زاهدی عاطفه (1389) مجموعه قوانین و مقررات قانون تجارت همراه با قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، قانون تجارت الکترونیکی، تهران: انتشارات جنگل. 10ـ كمالان، سیدمهدی، (1393) قانون مدنی، انتشارات كمالان. 11ـ معین، محمد (1382) فرهنگ معین، ج2، چ2، تهران، انتشارات آدنا. 12ـ یزدانیان، علی (1390)مبانی مسئولیت متصدی در قراردادهای حمل و نقل در حقوق ایران و فرانسه، مجله حقوقی دادگستری ، شماره73. ب) خارجی 1.BERTIN DE CET, (2008), Cecile. Introduction au droit maritime. Ellipses, p.160 2.BOBONGO, Louis Chrysos. 2016. Le prix dans le contrat de transport de marchandises.. PhD Thesis. Université Panthéon-Sorbonne-Paris I. p. 11 3.Carbonnier, Jean (2004). Droit Civil: Les Obligations. Paris: Presses Universitaires de France. 4.Debard, Thierry.(2017) *Le contrat de transport et ses responsabilités*. Presses Universitaires de France, pp. 210-238. 5.Fadakar, Shahin (2025). Quirks of the Iranian Contract Law: A Legal Rollercoaster for the Unwary. LinkedIn Article, p. 2 6.Ghestin, Jacques.(2019) *Traité de droit civil – Les contrats spéciaux*. LGDJ, pp. 521-545. 7.Milde, Michael,(1999),“Liability in International Carriage by Air: The New Montreal Convention”, Annals of Air and Space Law (Vol. XXIV).p. 7-10 8.MRAD, Fathi Ben. (2004), La médiation sociale: entre résolution des conflits et sécurisation urbaine. Revue française des affaires sociales, , 3: 231-248 9.Malaurie, Philippe & Aynès, Laurent. (2021) *Droit des obligations*. Defrénois, pp. 678-693. 10.Rodière, René.(2018) *Droit des transports*. LexisNexis, pp. 95-120. 11.Smith, Richard (2015). Maritime Law and Practice. New York: Oxford University Press, p. 102 12.Terré, F., Simler, P., & Lequette, Y. (2009). Droit Civil: Les Obligations. Paris: Dalloz.p78
-
کلمات کلیدی به فارسی :
قرارداد حمل و نقل کالا، متصدی حمل و نقل، مسئولیتهای طرفین.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The contract of carriage of goods is one of the most important commercial instruments that plays a key role in facilitating international trade. In fact, the main concern of this research is to answer the question of what are the similarities and differences between the contract of carriage of goods in the legal systems of Iran and France? This research was conducted with a descriptive-analytical method and with the available library resources, with the aim of comparative examination of the legal foundations and principles governing the contract of carriage of goods in Iranian and French law, providing reform proposals based on French experiences, and analyzing the strengths and weaknesses of both legal systems in this field. According to the research findings, the legal systems of Iran and France have similar general principles regarding the rights and obligations of the parties and the responsibilities arising from the breach of the contract. However, there are significant differences in the bases of liability; in Iran, the liability of the carrier is based on the theory of fault and the burden of proof of fault lies with the injured party, while in France, the theory of risk is the basis of liability and the carrier must prove his innocence. Also, laws on limitations of liability exist in both systems, but the extent and conditions of application of these limitations differ. These differences indicate the need for reforms in Iranian laws to further align with international standards.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Contract for the carriage of goods, carrier, responsibilities of the parties.
- صفحات : 41-62
-
دانلود فایل
( 584.54 KB )