-
آرشیو :
نسخه بهار 1404
-
کد پذیرش :
12876
-
موضوع :
حقوق اسلامی
-
نویسنده/گان :
| محمد بصیر عارفی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
مروری
-
چکیده مقاله به فارسی :
شهادت یکی از ارکان مهم در عقد ازدواج است که بر اساس آن اعتبار و مشروعیت عقد تأیید میشود. این تحقیق به بررسی نقش شهادت در عقد ازدواج از دو منظر فقه حنفی و قانون مدنی پرداخته و تطابق یا تفاوت میان این دو نظام حقوقی را تحلیل میکند.
هدف این تحقیق ارائه یک تحلیل مقایسهای دقیق میان احکام فقهی و مقررات حقوقی است تا بتواند راهکاری عملی برای رفع تعارضات احتمالی میان دو سیستم ارائه دهد. همچنین این تحقیق نشان میدهد که نقش شهادت در عقد ازدواج نه تنها از جنبه حقوقی، بلکه از منظر اجتماعی نیز حائز اهمیت است؛ زیرا وجود شاهدان میتواند به عنوان تضمینی برای حفظ حقوق طرفین عقد و جلوگیری از بروز اختلافات عمل کند.
این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-تطبیقی و بررسی منابع اصلی فقهی و مواد قانونی، به تبیین جایگاه شهادت در عقد ازدواج میپردازد. در این مقاله ابتدا مفهوم شهادت در عقد ازدواج تعریف شده و اهمیت آن از منظر فقه حنفی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس مواد مربوط به شهادت در عقد ازدواج در قانون مدنی تحلیل شده و تفاوتها و تشابهات آن با احکام فقهی بررسی میشود.
یافتههای تحقیق نشان میدهد که فقه حنفی بر لزوم حضور شاهدان تأکید بیشتری دارد و عدم حضور آنها میتواند موجب بطلان عقد گردد، در حالی که قانون مدنی در شرایط خاص، جایگزینهایی برای این قاعده پیشبینی کرده است.
-
لیست منابع :
[1] قرآن کریم
[2] ابنعابدین، شمسالدین (1375). الفقه الحنفی و أدلته. تهران: انتشارات دارالفکر.
[3] جعفری لنگرودی، محمود. (1389). دانشنامه فقه اسلامی. تهران: نشر میزان.
[4] جنتی، علی. (1391). تحلیل فقهی عقد نکاح در مذاهب اسلامی. تهران: دارالکتب الاسلامی.
[5] حیدری، حسین. (1393). مفهوم و آثار شهادت در عقد نکاح. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
[6] خراسانی، عبدالرحمن. (1391). فقه مقارن و تطبیقی. تهران: انتشارات فقهی.
[7] سلیمانی، سید جواد. (1384). فقه اسلامی و حقوق مدنی افغانستان. کابل: نشر افغان.
[8] سیغانی، میرزاگل.(1397). حقوق فامیل(انحلال ازدواج و آثار حقوقی آن). کابل: انتشارات حامد رسالت.
[9] سیوطی، جلالالدین. (1384). الفقه علی المذاهب الاربعه. تهران: دارالسلام.
[10] عارفی، محمد بصیر.(1389). ازدواج اسلامی. بلخ: انتشارات ثقافت.
[11] عبدالله، نظام الدین.(1392). حقوق فامیل. کابل: انتشارات سعید.
[12] عبداللهی، محمد. (1390). شهادت در فقه اسلامی و حقوق مدنی. مشهد: نشر احسان.
[13] عدالتخواه، عبدالقادر.(1394). حقوق فامیل. کابل: پوهنتون کابل.
[14] غنیزاده، محسن. (1394). مبانی حقوقی ازدواج در فقه حنفی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
[15] فایز، عبدالبصیر.(1388). حقوق فامیل. کابل: انتشارات سعید.
[16] قادری، عبدالرزاق. (1395). آراء فقهی و قضائی در عقد نکاح. تهران: انتشارات شریف.
[17] قاضی زاده، حسین. (1390). تفسیر قوانین مدنی افغانستان در عقد نکاح. کابل: نشر واژه.
[18] موسوی، محمد. (1392). اسلام و حقوق خانواده. تهران: انتشارات تحقیقگاه علوم انسانی.
[19] میرسلیم، محمد. (1387). مبانی فقهی عقد نکاح. تهران: انتشارات اسلامی.
[20] نایل، عبدالقادر.(1396). حقوق فامیل در فقه و قانون. کابل: انتشارات تمدن شرق.
[21] نذیر، داد محمد.(1395). حقوق فامیل در شریعت اسلامی و قانون مدنی افغانستان. کابل: انتشارات سعید.
[22] هیئت ناروی برای مهاجران.(1389). رهنمای حقوق خانواده در افغانستان. کابل: هیئت ناروی.
[23] وزارت عدلیه.(1358). قانون مدنی. جریده رسمی. کابل: مطبعه دولتی.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شهادت، عقد ازدواج، فقه حنفی، قانون مدنی، حقوق خانواده، تطبیق حقوقی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Testimony is one of the essential components of a marriage contract, which confirms its validity and legitimacy. This research examines the role of testimony in marriage contracts from both the perspective of Hanafi jurisprudence and the Civil Code, analyzing the similarities or differences between these two legal systems.
The aim of this research is to provide a precise comparative analysis of the juristic rulings and legal regulations to offer practical solutions for resolving potential conflicts between the two systems. Furthermore, this research demonstrates that the role of testimony in marriage contracts is significant not only legally but also socially, as the presence of witnesses can serve as a guarantee for the protection of the rights of both parties and prevent potential disputes.
This article employs an analytical-comparative method and examines primary juristic sources and legal provisions to elucidate the position of testimony in marriage contracts. Initially, the concept of testimony in marriage contracts is defined, and its importance from the perspective of Hanafi jurisprudence is reviewed. Then, the provisions related to testimony in the Civil Code are analyzed, with a focus on the differences and similarities with juristic rulings.
The findings of the research show that Hanafi jurisprudence places greater emphasis on the necessity of witnesses, and their absence can invalidate the marriage contract. In contrast, the Civil Code provides alternatives under certain conditions to this rule.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Testimony, Marriage Contract, Hanafi Jurisprudence, Civil Code, Family Law, Legal Comparison
- صفحات : 22-40
-
دانلود فایل
( 665.27 KB )