-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403
-
کد پذیرش :
12851
-
موضوع :
حقوق جزا
-
نویسنده/گان :
| فرشاد مقیمی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر اصول و ارزشهای اسلامی در قانون مجازاتاسلامی بوده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبیّن نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی میباشد. ماهیت انقلاب عظیم اسلامی ایران و روند مبارزه مردم مسلمان از ابتدا تا پیروزی که در شعارهای قاطع و کوبنده همه قشرهای مردم تبلور مییافت این خواست اساسی را مشخص کرده و اکنون در طلیعه این پیروزی بزرگ، ملت ما با تمام وجود نیل به آن را میطلبد. توجه کردن به آثار و نتایج فردی اجتماعی حاصل از اجرای مجازات یکی دیگر از ابعاد دیدگاه اسلام در مورد مجازات است در کلیه مجازاتها، یکی از اهداف مهم تشریح و اجرای مجازات، تحقق آثار مطلوب در حیات مادی و معنوی انسانهاست. وضع مقررات کنونی و جرم تلقی کردن اعمالی که مهمترین منافع و مصالح فردی و اجتماعی را مورد تهدید قرار میدهد و تأکید بر اعمال مجازات در همین عالم و موکول ننمودن آن به عالم دیگر خود نشان دهنده اهمیت دادن به آثار و نتایج مجازات در حیات اجتماعی و مادی انسانها است.چون که اگر هدف از اعمال کیفر صرفاً سزا دادن به مجرم باشد این هدف به صورت دقیقتر در عالم دیگر قابل تحقق است پس باید گفت در کنار تحقق این هدف، اهداف دیگری که مربوط به حیات مادی انسانهاست نیز مورد نظر بوده است و مجازات کارکرد دیگری غیر از تحقق عدالت کیفری به عهده دارد. قانون مجازات اسلامی بر پایه اصول و ارزشهای اسلامی ساخته شده است تا ارزشهای زندگی انسانی را حفظ و ارتقا دهد. هدف این قانون حفظ صلح و اعمال عدل از طریق اعمال اصول و ارزشهای اسلامی است. شریعت به عنوان پایهای برای قانون مجازات اسلامی در کشورهای اسلامی عمل میکند و رهنمودهای قانونی و مجازاتها برای جرایم بر اساس تفسیرات اسلامی را تعیین میکند. سیستم قانونی اصولی مانند قیاس برای تعریف جرایم و دستهبندی آنها استفاده میشود و عبارت "جریمه" برای جرایم در زبان عربی بهکار میرود. این سیستم بر اساس شهادت گواهان و اعتراف متهم بهعنوان اصلیترین شواهد جنایی تأکید دارد و بهصورت محدود شواهد دیگر را قبول میکند. اعمال مجازاتهایی مانند سنگسار و قطع عضو در کشورهای اسلامی پیرو شریعت متفاوت است و همه کشورها این اقدامات را قبول نمیکنند.
-
لیست منابع :
1) حاجی ده آبادی، احمد. .1387قواعد فقه جزایی، قم، حوزه و دانشگاه، اول
2) قربانیا.ح.1392تقریرات درس فلسفهی حقوق، مدرسهی عالی تخصصی فقه، رشتهی فقه و حقوق قضایی
3) وزیری, محمدی بلبان آباد, جبار. (1400). اصول حاکم بر گردش آزاد اطلاعات در اسلام و حقوق موضوعه. فصلنامه علمی فقه و حقوق نوین، 2(7), 126-107.
4) بهشتی، م. 1395اسلام و مقتضیات زمان(از دیدگاه شهید بهشتی) به کوشش قاسمی، ص، تهران: بنیاد نشر و آثار و اندیشههای آیتالله بهشتی، چاپ دوم
5) خمینی، ر. 1378صحیفه امام(ره)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، جلد سوم
6) شمس ناتری, م. ا.، کرامتی معز، ه.، و هادی. (1396). آسیب شناسی در جه بندی هشت گانه مجازاتهای تعزیری. تحقیقات حقوقی بین المللی، 9(33)، 209-231.
7) کعبی، ع1391بازخوانی روند قانون در جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده مجازی حقوق
8) گرجی، ع. 1387حاکمیت قانون در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران؛ امکانسنجی یک نظریه، مجله تحقیقات حقوقی، ش،48دوره،
9) ملکزاده، م. 1390مبانی دینی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول
10) ورعی، ج. 1385مبانی و مستندات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به روایت قانونگذار، قم: دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
11) هاشمینژاد، م1364صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، سه جلد.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اصول، ارزش، اسلام، قانون مجازات اسلامی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-18
-
دانلود فایل
( 2.56 MB )