-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12754
-
موضوع :
سایر شاخه های فقه و حقوق
-
نویسنده/گان :
علی نجفی قباق تپه، نازنین خادمی خوبانی، رضا وزیرلو، محمد بهاری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
نیچه خود را ضد اخلاق می نامد و همه نظام های اخلاقی را مردود می شمارد.البتهاو در نقد اخلاق می خواهد بنیاد حقیقی اخلاق را بیابد، جایگاه و نحوه ی عمل آن را شرح دهد و ساز و کارارزش گذاری انسان را که او را به انجام افعال اخلاقی وادارمی کند، تشخیص دهد.در پس تمام اظهارات ویرانگرانه نیچه، طرحی جدید و ایده ای نو و در عین حال یکپارچه وجود دارد. در این مقاله نگاه منفی نیچه را به منزلت اخلاق در تمدن غرب، در پرتو انتقاداتی که به اخلاق وارد می کند، بررسی می کنیم. از طرف ديگر، وي با پرداختن به اخلاق فروتباري و والاتباري در فلسفه خويش و اشاره به اينکه والاتباران بانيان ارزش و ارزش گذاري بوده اند، خاستگاه ديگري براي ارزش ها قائل مي شود. اين تعارض، فلسفه نيچه را با چالشي رو به رو مي کند که هر خوانش دقيق و منسجمي ناگزير از حل آن است. در اين مقاله ضمن تحليل ارزش هاي والاتباري و فروتباري، تلاش شده است که اين تعارض برطرف شود و خوانشي منسجم و يک دست از خاستگاه ارزش ها و اخلاق در فلسفه نيچه ارائه شود. از نظر او تمامی ابعاد زندگی بشر، حتی پرسش او از وجود،تحت تأثیر ارزش هاستو این ارزش ها،کشمکش ها و بحران هاییرا برای انسان پدید آورده است.نیچه خود را ضد اخلاق می نامد و همه ینظام های اخلاقی را مردود می شمارد.در پس تمام اظهارات ویرانگرانه نیچه، طرحی جدید و ایده ای نو و در عین حال یکپارچه وجود دارد.
-
لیست منابع :
خزاعی، زهرا اخلاق فضیلت،(1389) تهران، حکمت
دلوز، ژیل (1390) نیچه و فلسفه، ترجمۀ لیلا کوچک منش، تهران، رخداد نو
راسل ، برتراند (1390) قدرت، ترجمۀ نجف دریابندری، تهران، خوارزمی
علیا، مسعود (1391) فرهنگ توصیفی فلسفه اخلاق، تهران، هرمس
فرهادپور، مراد (1386) بادهای غربی (گزیدهای از گفتگوها و سخنرانیها)، تهران، هرمس
فوکو، میشل (1389) نیچه، فروید، مارکس، ترجمۀ افشین جهاندیده و دیگران، تهران، هرمس
فوکو، میشل (1394)، «نیچه، تبارشناسی، تاریخ»، در از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران، نی.
کاپلستون، فردریک تاریخ فلسفه (جلد هفتم)، (1387) ترجمۀ داریوش آشوری، تهران، نشر علمی و فرهنگی.
کاپلستون، فردریک فریدریک نیچه فیلسوف فرهنگ، (1388)ترجمۀ علیرضا بهبهانی و علیاصغر حلبی، تهران، زوار.
کردنوغانی، مهدی (1395)، «گلاسنهایت و مسئلۀ اراده در فلسفۀ هایدگر»، در پژوهشهای فلسفی، سال 10، شماره 18، بهار و تابستان 1395، صص 307 – 283.
کریچلی، سایمون (1390)، فلسفۀ قارهای، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران، ماهی.
کهون، لارنس (1378)، ، از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان و دیگران، تهران، نی.
نیچه، فریدریش (1391)، اراده قدرت، ترجمۀ مجید شریف، تهران، جامی.
_________ (1387)، اینک آن انسان، ترجمۀ بهروز صفدری، تهران، بازتاب نگار.
_________ (1388) الف، تبارشناسی اخلاق، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران، آگه.
_________ (1388) ب، غروب بتان، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران، آگه.
_________ (1389)، چنین گفت زرتشت، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران، آگه .
_________ (1390)، فراسوی نیک و بد، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران، خوارزمی.
_________ (1391)، انسانی زیاده انسانی، ترجمۀ ابوتراب سهراب و محمد محقق نیشابوری، تهران، مرکز.
هارت، مایکل (1392)، ، ژیل دلوز، نوآموزی در فلسفه، ترجمۀ رضا نجفی زاده، تهران، نی.
هایدگر، مارتین (1388)، نیچه، ترجمۀ ایرج قانونی، تهران، آگه.
Gellner, E. (1964), Thought and Chang, London: Weidenfeld and NicoLson.
Giddens, A. (1987), Social Theory and Modern Sociology, Cambridge: Polity Press.
Hare, R. M. (1991), "Universal Perspectivism", in A Companion to Ethics, Peter Singer (ed.), Oxford: Oxford University Press.
Nietzsche, F. (1976), "Twilight of the Idols", in The Portable Nietzsche, translated and edited by Walter Kaufmann, New York: Penguin.
Nisbet, R. (1980), A History of the Idea of Progress, New York: Basic Books.
Sleinis, E. (1994), Nietzsche’s Revalution of Values, A Study in Strategies, Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نیچه، ارزش، زندگی، اخلاق سروری ، ماتریالیسم،حقوق بشر
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Nietzsche calls himself anti-moral and rejects all moral systems. Moral actions force one to recognize. Behind all of Nietzsche's destructive statements is a new plan and a new yet integrated idea. In this article, we examine Nietzsche's negative view of the status of morality in Western civilization in the light of his critique of morality. On the other hand, he deals with the ethics of humility and supremacy in his philosophy and points out that supremacists have been the founders of value and valuation, giving another origin to values. This conflict confronts Nietzsche's philosophy with a challenge that any careful and coherent reading is bound to solve. In this article, while analyzing the values of highness and lowliness, an attempt has been made to resolve this conflict and provide a coherent and one-handed reading of the origins of values and ethics in Nietzsche's philosophy. According to him, all aspects of human life, even his question of existence, under the influence of values and these values, have created haira conflicts and crises for human beings. Nietzsche calls himself immoral and rejects all moral systems. Behind all of Nietzsche's destructive statements is a new plan and a new yet integrated idea
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Nietzsche, value, life, servile ethics, materialism
- صفحات : 49-66
-
دانلود فایل
( 383.98 KB )