-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400
-
کد پذیرش :
12751
-
موضوع :
سایر شاخه های فقه و حقوق
-
نویسنده/گان :
زهره کولیوند، سیدحسین موسوی نطنزی، الهام سادات موسوی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه اين نوع مشارکت مردمي در پرتو دموکراسي غيرمستقيم و واگذاري حق مزبور به نمايندگان منتخب مردم در مجالس قانون گذاري و بر اساس اصل تفکيک قوا عمدتا به صورت غيرمستقيم و توسط قوه مقننه اعمال مي شود. مع الوصف هنوز هم امکان مشارکت مستقيم مردم در اين فرآيند از طريق همه پرسي و شيوه هاي مشابه آن، البته به صورت فرعي و استثنايي وجود دارد.جمهوري اسلامي ايران نيز با پذيرش نهادهاي دموکراسي از اين ساختار خارج نيست. مشارکت مردم در قانون گذاري، عالي ترين جلوه حق حاکميت مردم در تعيين سرنوشت زندگي سياسي و اجتماعي خود است. دموکراسی مستقیم بهعنوان روشی که توأم با هنجارها و ارزشهای خاص، فرصتهای بیشتری را برای شهروندان در اداره دولت فراهم میآورد، به عنوان شیوه ای جهت اجرای حکومت مردم بر مردم در برخی کشورها به کار گرفته میشود. اما علیرغم تمامی محاسنی که به همراه دارد، اجرای آن به عنوان شیوه اصلی جهت اداره امور حکومت با دشواریهای فراوانی همراه است. ما در این پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی می باشد درصدد پاسخ به این پرسش هستیم که آیا شیوه دموکراسی مستقمی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، قابلیت اجرایی شدن را دارد؟ اگر خیر، روش جایگزین آن چه شیوه ای میتواند باشد؟ بدین منظور ابتدا اصول و ویژگی های یک نظام حقوقی که میتوان دموکراسی مستقیم را د رآن قابل اجرا دانست بیان خواهد شد و سپس ظرفیتهای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اعمال مکانیسمهای دموکراسی مستقیم بررسی و نهایتا روش منتخب در این پژوهش جهت اجرایی شدن دموکراسی به شیوه ای غیر از شیوه غیرمستقیم پیشنهاد خواهد گردید.
-
لیست منابع :
1. ارسطا. محمدجواد، نگاهی به مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران، بوستان کتاب، قم، ۱۳۸۹.
2. حاجزاده، هادی، مرجع امنیت در فقه امامیه و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری حقوق عمومی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ۱۳۹۴.
3. خمینی، سید روحالله، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ج ۶ و ۱۱، تهران، ۱۳۸۶.
4. دال، رابرت، درباره دموکراسی، ترجمه حسن فشارکی، تهران، انتشارات شیرازه. 1379.
5. صانعی، پرویز، حقوق و اجتماع، تهران: انتشارات طرح نو، 1381.
6. عالم، عبدالرحمن، بنیادهای علم سیاست، چاپ هشتم، تهران، نشر نی، 1380.
7. عمید زنجانی، عباسعلی، کلیات حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات مجد، 1387.
8. قاضی شریعتپناهی، ابوالفضل، بایستههای حقوق اساسی، نشر میزان، تهران، ۱۳80.
9. قاضی شریعتپناهی، ابوالفضل، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، جلد اول، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1391.
10. کعبی نسب. عباس، شرح فقهی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات شورای نگهبان، ۱۳۹۲.
11. لوی برول، هاتری، جامعهشناسی حقوق، ترجمه ابوالفضل قاضی شریعتپناهی، انتشارات دانشگاه تهران، 1370.
12. نجفی اسفاد، مرتضی؛ محسنی، فرید، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتشارات الهدی، تهران، 1388.
13. هلد، دیوید، مدلهای دموکراسی، ترجمه عباس مخبر، انتشارات روشنگران، تهران، بیتا.
14. پورعباس، یعقوب، اعمال حاکمیت با روشهای دموکراسی مستقیم و بررسی آن در مورد جمهوری اسلامی ایران، نشریه حقوق اساسی، سال سوم، شماره پنجم، 1384.
15. جلالی، محمد؛ صداقت، قاسمعلی، بررسی مبانی اعتبار دموکراتیک نظارت اساسی، فصلنامه دانش حقوق عمومی، سال پنجم، شماره 15، 1395.
16. رحمتاللهی، حسین؛ آقا محمد آقایی، احسان، درآمدی بر نقش دولت در فرآيند مشارکتپذیری مردم، مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دوره پنجم، شماره سوم، 1392.
17. رستمی، ولی، مشارکت مردم در قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 38، شماره 1، 1387.
18. مرادخانی، فردین، مفهوم قانون اساسی در اندیشه جان رالز، فصلنامه مطالعات حقوقی، دوره دوازدهم، شماره اول، بهار 1399.
19. مقیمی، غلامحسن، درآمدی بر مفهوم جمهوری، مجله علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، شماره ۴، 1378.
20. مولایی، یوسف، استقلال، دموکراسی و حقوق بشر، نشریه نامه، شماره 28، 1382.
21. میراحمدی، منصور، اجتهاد و مسئله مردمسالاری در ایران معاصر (ظرفیت سنجی مقایسهای مشروطه اسلامی و جمهوری اسلامی)، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 3، 1385.
22. واعظی، مجتبی، زیرایی، رضا، دموكراسي مستقيم در ايران (بررسي گستره و شيوة اجراي اصل 59 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران)، فصلنامه تحقیقات حقوقی، شماره 89، 1398.
23. Bery Gray, Christopher. (1999). The philosophy of law encyclopedia, vollum 2, self determination, Garland publications, New York & London.
24. Dahl, Robert, (1972). Polyarchy: Participation and Opposition, Yale University Press.
25. Hans keksen (2006), Jeneal theory of law and state, with a new introduction by a. Javier trevino, transcatin publisher,new brunswik (u. S. A) and lodon (u.k).
26. Keman, Hans, (2002). Comparative democraties: Theories andevidence, sage publication.
27. Sen, Amartya, (2009). The Idea of Justice, Penguin Publication.
28. Smith, David Horton, (1994). Determinations of Voluntary, Association participation and Volunteering.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
دموکراسی، دموکراسی نیمه مستقیم، قانون جمهوری اسلامی، ایران قانون اساسی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Investigating the political factors influencing forced labor and combating it in the international court (Challenges and threats) Abstract The phenomenon of sexual exploitation or slavery or forced labor or amputation of organs and organs has become a global problem today and this issue has caused most countries in the world to pass laws and take measures to criminalize the phenomenon of human trafficking so that Most countries because of the relationship that this issue has with other countries. The present study is written based on a descriptive-analytical method. For human trafficking to occur, the symmetry of the three perpetrators with the motivation, skills, and tools necessary to commit the crime and the existence of an unprotected target is essential. Not all potential offenders are known so that their desire and motivation to commit the crime of human trafficking can be suppressed; While their repression may be accompanied by violations of legal norms. As for the means of committing a crime, it is practically impossible to ban them all. In this article, we try to find answers to these questions: What is human trafficking? What is the meaning of smuggling? When did the process of human trafficking begin and where is it now? What is the position of the International Criminal Court and the case international courts in this struggle? The findings of the present study indicate that the Protocol to Prevent, Prevent and Punish Trafficking in Persons, Especially Women and Children, and Other International Documents, prioritizes preventive responses and provides examples of social, situational, and criminal prevention at the three primary levels. , Has set the secondary and tertiary .
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Constitution, Democracy, Semi-Direct Democracy, Law of the Islamic Republic of Iran
- صفحات : 93-105
-
دانلود فایل
( 278.19 KB )